סוגי הטיפולים הניתנים בקליניקה:

לאחר פגישת היכרות (אינטייק) עם ההורים מגובשת תוכנית טיפולית אשר תענה בצורה המיטבית על צרכי הילד והוריו. האפשרויות הן רבות ויכולות לכלול טיפול פסיכולוגי פרטני, טיפול פסיכולוגי דיאדי, הדרכת הורים, ניהול תיק , ייעוץ למסגרת החינוכית וייעוץ פסיכולוגי ממוקד.

טיפול פסיכולוגי – בדרך כלל יופנו לקליניקה לטיפול ילדים אשר להם קושי התפתחותי, קשיי למידה, קשיים בקשב וריכוז, קשיים חברתיים, תקשורתיים או קשיים רגשיים-התנהגותיים, אשר פוגמים ביכולת של הילד להשתלב בצורה מוצלחת במסגרות חייו השונות וכאשר התחושה היא כי הילד "משלם מחיר" רגשי בשל לקות התפתחותית או קושי שחווה בתפקודו. מחיר רגשי זה יכול לבוא לידי ביטוי למשל כפגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי, הסתגרות, הימנעות, התקפי זעם או עצבות.

הטיפול הפסיכולוגי בילדים הינו טיפול במשחק, שבו מתאפשר לילד, בתוך המרחב הטיפולי המכיל והקשוב להביא ולבטא את עולמו הפנימי ואת רגשותיו דרך המשחק ודרך האינטרקציה הנוצרת בחדר. מגוון המשחקים בקליניקה רב וכל ילד יכול למצוא משחקים אשר אליהם הוא מתחבר.

מטרת הטיפול היא לקדם את התפתחותו של הילד מבחינה רגשית, תקשורתית, חברתית, התפתחותית  ותפקודית. הדגשים השונים שיינתנו בטיפול נגזרים מתוך המטרות הטיפוליות שנקבעות יחד עם ההורים. כך, ניתן לעבוד בטיפול על קידום עצמאותו של הילד, חיזוק ביטחון עצמי, קידום היכולת לשחק משחק דמיוני, התמודדות עם קונפליקטים ותסכולים, עידוד לשיח רגשי ולזיהוי רגשות שלו ושל אחרים ועוד...

 

 הגישה הטיפולית שלי היא אינטגרטיבית וכוללת בתוכה אלמנטים דינמיים, אלמנטים מגישת ה DIR ומתוך הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית, לפי הצורך. הטיפול הפסיכולוגי יכול להיעשות במתכונת פרטנית- שבה הילד מגיע לפגישה הטיפולית או במתכונת דיאדית- שבה הילד וההורה מגיעים יחד לפגישה טיפולית משותפת. בכל מקרה, טיפול פסיכולוגי תמיד מלווה בהדרכת הורים.

בטיפול הפסיכולוגי הדיאדי, המטרות הטיפוליות יתמקדו באינטרקציות ההדדיות של ההורה והילד ובהתבוננות משותפת של ההורה ושלי על עולמו הפנימי של הילד. הטיפול הדיאדי מאפשר להורה לחוות ב"כאן ועכשיו" את הקשיים המתרחשים באינטרקציות עם ילדו, בתוך הסיטואציה הטיפולית הקשובה והמכילה, דבר המאפשר תרגול ושינוי של הדפוסים השגרתיים המתרחשים בין ההורה לילד והתנסות בדפוסים ובתגובות חדשות. לפעמים תיבחר מתכונת דיאדית בכדי לאפשר לילד לחוש בטחון בסיטואציה הטיפולית כך שיוכל בהמשך, במעבר הדרגתי, להיפרד מההורה ולעבור למתכונת פרטנית.

הדרכת הורים – במהלך התפתחות הילד, הורים יכולים למצוא את עצמם מתמודדים מול קשיים שונים, לעיתים קלים או ממוקדים בתחום מסויים (כמו קשיי גמילה) ולעיתים קשיים נרחבים המשפיעים על תחומי תפקוד שונים (כמו הפרעת קשב וריכוז). ההורות אינה מגיעה, לצערנו, עם "חוברת הפעלה" ופעמים רבות הורים חשים חוסר אונים מול הקשיים של ילדם. הם רוצים לסייע לו ולקדם אותו, אך אינם יודעים מהי הדרך לעשות זאת. בהדרכת ההורים, שיכולה להיעשות כחלק מהטיפול הפסיכולוגי וגם כפגישות שעומדות בפני עצמן, נעשה ניסיון להבין ביחד את קשיי הילד ומה יכול לסייע לו ולמשפחה.  

בפגישות אלו ניתנת להורים האפשרות לעלות שאלות שונות שקשורות להתפתחות ילדם ולסוגיות העולות בחיי היומיום כמו קביעת גבולות, תקשורת מיטיבה בינם לבין הילד, התלבטויות לגבי מסגרת חינוכית או טיפולים ועוד. בהדרכות ההורים אנו בונים תוכניות התנהגות לפי הצורך, מתייחסים בראייה משפחתית גם לצרכי ההורים וצרכי שאר הילדים בבית ונותנים מקום לתחושות הוריות, לדאגות או לקשיים שעולים במהלך ההורות. בנוסף, בהדרכת ההורים אנו בונים תוכנית טיפולית שתיתן מענה לקשיים ולצרכים של הילד ויכולה לכלול טיפולים או אבחונים נוספים.

ייעוץ פסיכולוגי ממוקד -ניתן כאשר מדובר בקושי, התלבטות או בעיה ממוקדת שאותה רוצים ההורים להביא. בדרך כלל הדבר כולל התלבטות לגבי מסגרת חינוכית, קשיי גמילה או שינה או סוגיות הקשורות לשינויי חיים כמו לידת אח או הכנת הילדים לקראת פרידה של ההורים. התהליך כולל פגישת היכרות עם ההורים, לעיתים גם פגישת תצפית עם הילד ואז עוד מספר פגישות עם ההורים לצורך חשיבה משותפת ומתן מענה ממוקד. במקרים בהם עולה כי הצורך הטיפולי מחייב הרחבת התהליך לאבחון, הפנייה לטיפולים שונים או הוספת טיפול פסיכולוגי, הדבר מועלה בפני ההורים לדיון וחשיבה משותפים.

ייעוץ למסגרות חינוכיות- לפי הצורך, כחלק מטיפול או הדרכת הורים, אני נמצאת בקשר עם המסגרת החינוכית של הילד מתוך רצון ליצור שיתוף פעולה ועבודה מסונכרנת לקידום התפתחותו של הילד. הדבר נעשה בדרך כלל בפגישות שבהן אני מגיעה אל הגן או בית הספר ועורכת תצפית ושיחה של הדרכה, ייעוץ וחשיבה משותפת עם הצוות החינוכי.

ניהול תיק – כאשר מדובר בילדים שלהם הפרעה התפתחותית אשר משפיעה על תחומי תפקוד וחיים רבים- בבית הספר, במשפחה, בחברה ובמיוחד כשמדובר בהפרעת תקשורת ASD מומלץ לבנות תוכנית טיפולית בסיוע של איש מקצוע, אשר תאפשר לתעדף את הטיפולים השונים הנדרשים לפי צרכיו המשתנים של הילד. פונקציה זו של "ניהול תיק" עשויה לעזור להורים להחליט מבין שפע הטיפולים הקיימים מהם הטיפולים להם זקוק הילד בשלב זה של חייו. כמנהלת תיק, אני נמצאת בקשר עם הגורמים השונים הטיפוליים והחינוכיים המעורבים עם הילד מתוך מטרה ליצור חשיבה משותפת, לבנות מטרות טיפוליות מתואמות וחיבור בין המטפלים השונים, אנשי החינוך וההורים.