
קשיים בפתרון בעיות אצל ילדים עם ASD
ילדים עם ASD פעמים רבות מתקשים בפתרון בעיות בחיי היומיום, דבר הבולט במיוחד בסיטואציות חברתיות. קושי זה בא לידי ביטוי הן בשלב זיהוי הבעיה והן בשלב מציאת פתרון בצורה עצמאית ובאופן יצירתי. הקושי בפתרון בעיות נובע מכמה קשיים שמאפיינים אוטיזם:
חשיבה קונקרטית וקיבעון מחשבתי- שמקשים על הילד לחשוב בצורה יצירתית ו"מחוץ לקופסא" כפי שנדרש לעיתים בכדי לפתור בעיה- למשל לחשוב על כמה אפשרויות לפתרון הבעיה או להכליל מפתרון שנעשה בעבר לבעיה חדשה שנתקל בה לראשונה.
התמקדות יתר בפרטים והחמצת העיקר והתמונה הכוללת. לעיתים יכול להביא למצב שבו הילד כלל לא הבחין שנוצרה בעיה בינו לבין אחרים. ההתמקדות בפרטים מונעת ממנו גם להבחין בפתרונות אפשריים שדורשים ראיית מבט רחבה יותר.
קושי בהבנת הרבדים היותר עמוקים של היחסים החברתיים, כולל הבנת דו משמעות, אירוניה, הומור, רגשות מורכבים, שנחוצים בין היתר בכדי להבין האם ישנה בעיה חברתית ומה יצר את הבעיה.
קושי בהבנת TOM- הבנת נקודת המבט ועולמו הפנימי של האחר, שדרושה הרבה פעמים בכדי להבין את מהות הבעיה ואת הדרכים האפשריות לפתרונה.
קושי בקוגניציה חברתית, קוגניציה חברתית כוללת את התהליכים המנטליים המתרחשים במוחו של הילד מרגע החשיפה לגירוי חברתי ועד הרגע בו ניתנת תגובה לגירוי זה. תהליכים אלו כוללים את היכולת של הילד לקרוא ולפרש רמזים חברתיים מילוליים ובלתי מילוליים מהשדה החברתי, את היכולת לזהות מידע רגשי, את הידע החברתי שברשותו ואת היכולת להבין את נקודת המבט של האחר. בתחום הקוגניציה החברתית ניכרים קשיים בקרב ילדים המאובחנים כASD בתהליכי עיבוד המידע החברתי. תהליך עיבוד המידע החברתי הינו אחד מהתהליכים החשובים כדי לממש יכולת חברתית, זהו תהליך קוגניטיבי שבמהלכו אדם קולט את הגירוי מהשדה החברתי אשר סביבו, מסנן אותו ובוחר את דרכי התגובה כלפיו מתוך כלל אפשרויות התגובה המוכרות לו. בתהליך זה נמצאו אצל ילדים עם ASD קשיים בקידוד המידע החברתי, במתן פרשנות שגויה למצבים חברתיים ובנק ידע חברתי דל. כמו כן נמצא קושי בהצבת מטרות חברתיות, איתור מגוון פתרונות ובחירת פתרונות שאינם מתאימים לסיטואציה החברתית.