צרור עצות להורים- לעידוד תחום השפה בגיל הרך
התפתחות השפה בגיל הרך מתרחשת בדרך כלל באופן טבעי, בעת שהילד חשוף כל העת לשפה המדוברת סביבו. אך לעיתים ועבור ילדים מסוימים, כדאי לתת דגש על התחום השפתי ולהעשיר את ההתנסויות השפתיות שהילד חשוף אליהן, על מנת לעודד ולפתח את התפתחותו בתחום.
להלן מובאות מספר עצות פשוטות וקלות ליישום בבית, בשיח המשפחתי, שיכולות לסייע ולקדם התפתחות תחום זה אצל ילדים בגיל הרך. שימו לב כי במצבים שבהם קיים קושי משמעותי בתחום, יש להיעזר באנשי המקצוע המתאימים, דהיינו קלינאי תקשורת, לקבלת הדרכה וטיפול מתאימים. בכל מקרה, העצות שיובאו להלן יכולות לסייע גם לילדים שבמקביל מקבלים טיפול ע"י קלינאי תקשורת.
העצה החשובה ביותר היא- דברו עם הילד הרבה!
תארו את פעולותיו ואת פעולותיכם. שקפו לילד את מעשיו ופעולותיו במלל, למשל: "אתה משכיב את הבובה לישון, נראה לי שאתה מחפש משהו מעניין לעשות עכשיו".
דברו על סדר היום ומה שעומד להתרחש, דברו על אירועים שמתרחשים סביבכם,למשל: "אחרי האוכל נלך לעשות לך אמבטיה. נסבן את הגוף ואת הראש ותוכל לשחק עם המשחקים שלך".
הסבירו ותארו תפקודים של חפצים ושל איברי גוף, למשל: "האף מריח, האוטו נוסע". השתמשו במילות תיאור בכדי לתאר לילד תכונות של חפצים בסביבתו, למשל: הכדור מבריק, רך, מחוספס.
בדיבור שלכם אל הילד השתמשו בלשון רבים, בזמן עבר ועתיד ובמילות שאלה.
השתמשו במושגי מרחב כמו: על, ליד, מתחת, בתוך. שאלו אותו שאלות כמו: "איפה הכדור?" ותנו הוראות כמו: "בוא נשים את הכוס על השולחן, בוא נחביא את הבובה מתחת לכרית".
זמן הארוחה היא הזדמנות מצוינת לפתח את השפה אצל הילד- דברו עם ילדכם בזמן האוכל ותארו בפניו מה הוא אוכל, דברו על מה שמה טעים לו יותר או פחות, מה אתם אוהבים לאכול, דברו על מה כל אחד מבני המשפחה הכי אוהב והכי לא אוהב לאכול, תארו את האוכל במונחים כמו: מתוק, חמוץ, נוזלי, קשה, קר, פושר.
הקריאו ספרים. כדאי להקריא את אותו ספר כמה פעמים כדי שהילד יוכל להשלים מילים בכוחות עצמו. הסבירו לילד במילים שלכם מה קורה בסיפור. אם הסיטואציה שמתוארת בספר מוכרת לילד מחייו שלו, התייחסו לכך- למשל ספרו לו על הפעם ההיא שגם הוא איבד את הדובי האהוב שלו, או על הפעם שבה ביקר אצל סבתא כמו בסיפור.
דיבור על רגשות הוא דבר חשוב ביותר ומניסיוני מתרחש מעט מידי בחיי היומיום במשפחה. הרבו לתאר רגשות במילים, רגשות של הילד וגם שלכם. למשל אמרו: "אתה כועס בגלל ש... אתה מרגיש כל כך כועס שאתה רוצה לזרוק הכל... אני מרגישה עכשיו משועממת..." כשהילד צעיר השתמשו במילים עבור הרגשות הבסיסיים: כעס, עצב, שמחה ופחד אך ככל שהוא גדל הרחיבו למילות רגש מורכבות יותר כמו שעמום, אשמה, חרטה, וכו'...
עודדו את הילד לשחק משחק דמיוני שבו פעולות המחקות את פעולות היומיום כמו: האכלת הבובה, אמבטיה לדובי, אבא הולך לעבודה ודברו איתו תוך כדי המשחק על הפעולות הללו.
עשו לכם מנהג לספר לילד בכל יום בקצרה אירוע שהתרחש בחייכם, ברמה שמתאימה לילד, למשל: "היום פגשתי חברה שלי וממש שמחתי לראות אותה, היום לא הבאתי אוכל לעבודה והייתי רעבה..." כך תכניסו לבית הרגל של שיחות ושיתוף. בשלב זה הילד ישמע אבל יפנים ויתרגל לכך ובהמשך ישתף אתכם מיוזמתו.
כאשר אתם רוצים ללמד את ילדכם מילה מסוימת, שימו לב לחזור עליה בהקשרים שונים ובסיטואציות שונות בכדי לתרגל אותה, למשל אמרו: "לי יש הרבה קוביות, אתה אכלת הרבה פסטה היום, אחותך בכתה הרבה בלילה".
השתמשו בהומור ובאבסורדים כדי לעורר עניין בילד ובכדי "לפתות" אותו להגיב במלל. למשל אמרו" "טוב... אז עכשיו נלך לעשות לך אמבטיה ב...מיטה!" זה יעודד את הילד לתקן אתכם ולומר איפה עושים באמת אמבטיה. באופן כללי, צחוק משותף הוא דרך נהדרת לעודד שפה ושיח.
חזרו על דברי ילדיכם והרחיבו את משפטיו, למשל אם הוא אומר "רוצה מים" אתם תאמרו אחריו "אתה רוצה לשתות מים כי אתה צמא".
עדיף לשאול את הילד שאלות סגורות שהתשובה עליהן היא כן או לא מאשר שאלות פתוחות כמו שאלות "למה?" או "איך?"שעליהם קשה לילד להשיב. למשל: אל תשאלו אותו "איך היה בגן?" או "במה שיחקת היום?" אלא שאלו אותו "היום שיחקת בכדור או בקוביות? היום אכלת שניצל או קציצות בגן?"
כאשר הילד רוצה דבר מה ומשתמש בהשמעת קולות לשם כך ולא במילים, עודדו אותו לבקש במילים את מה שהוא רוצה, בתחילה על ידי כך שתאמרו בשבילו ובהמשך תעודדו אותו שיגיד בעצמו.
כאשר הילד אומר משהו לא ברור- חזרו אחריו לפי מיטב הבנתכם, אך היו רגישים לכך שישנם ילדים שלא אוהבים שחוזרים אחריהם.
אתם מוזמנים לפנות אלי לשאלות ולייעוץ:
איריס פינק-קרוננברג, מומחית בפסיכולוגיה התפתחותית
בנייד 052-3312724 או במייל finiris@012.net.il
